Ofte stilte spørsmål
Opprett avtalegiro
FOR Å OPPRETTE ELLER ENDRE AVTALEGIRO KAN DU ENKELT GJØRE DETTE PÅ "MIN SIDE"
- Gå til Min Side og trykk på «AvtaleGiro»
- Følg instruks
Det kan ta ca. tre (3) virkedager før AvtaleGiroen blir bekreftet aktiv av NETS til SPENST HALDEN. Papirfaktura som allerede er generert må betales og kan ikke reverseres. AvtaleGiroen vil da først tre i kraft fra kommende måned.
Avtalegiroen min er aktiv, men trekket går ikke gjennom?
-
Dersom AvtaleGiroen din er aktiv og du kan se at det ligger et trekk som ikke har gått gjennom, kan årsaken være et av følgende:
- Du har satt for lav beløpsgrense på AvtaleGiroen. Gå inn på AvtaleGiroen i din nettbank og sjekk beløpsgrensen. Beløpsgrensen må være høyere enn beløpet som skal trekkes. Selv etter forfall er det mulig å heve beløpsgrensen og endre forfallsdato frem i tid for at trekket likevel skal gå gjennom. Påse at du også hever beløpsgrensen på selve avtalen, ikke bare det ene trekket som ligger til forfall.
- Det er ikke dekning på kontoen.
Er du usikker på hvorfor trekket ikke har gått igjennom ved aktiv AvtaleGiro, ta kontakt med din bank.
Hvis du ikke mottar trekk på AvtaleGiroen, betyr dette at AvtaleGiroen ikke har blitt bekreftet til SPENST HALDEN, og vi anbefaler derfor at du tar kontakt med oss hvis du har mottatt faktura to måneder på rad etter å ha aktivert denne.
-
Jeg har opprettet avtalegiro, men får fremdeles faktura?
-
DET KAN VÆRE TO ÅRSAKER TIL DETTE:
- Faktura var allerede generert før AvtaleGiroen ble godkjent av banken din. Du vil i så fall motta trekk til denne fra og med neste måned.
- AvtaleGiroen er ikke godkjent av banken ennå.
Fakturaen må i begge tilfeller betales.
Dersom du også neste måned mottar faktura i posten, ta kontakt med resepsjonen og vi vil sjekke om du har benyttet riktig konto- og KID-nummer for å opprette AvtaleGiroen. Dersom du har benyttet korrekt betalingsinformasjon må din bank hjelpe deg videre
-
Kvittering for betalt medlemsavgift
-
Har du betalt med betalingsinformasjon som står på faktura eller betalt automatisk på AvtaleGiro, kan du hente ut fakturagrunnlag på "Min Side" - "Mine kjøp og betalinger"
Du kan også ta kontakt med resepsjonen, så kan vi skrive ut dokumentasjon på din betaligshistorik.
-
-
Forfallsdato
Vår forfallsdato for privatmedlemskap er den 20. hver måned. For bedrifter (ikke medlemmer med bedriftsavtale), kan andre forfallsdatoer gjelde.
Endre betaler for et medlemskap
-
Dersom en annen person enn hva som er registrert i dag skal stå som ansvarlig betaler for et medlemskap, må en skriftlig henvendelse sendes fra personen som skal overta betalingene sammen med følgende opplysninger til oss på mail:
- Fullt navn
- Fødselsdato
- Adresse
- Telefonnummer
- E-postadresse
Vær oppmerksom på at du ved å stå som ansvarlig betaler for et medlemskap forplikter deg til våre vilkår for betaling av medlemskap. Ny AvtaleGiro må også opprettes, og du vil motta informasjon om dette per e-post når vi bekrefter endringen av ansvarlig betaler.
Fakturaer/AvtaleGiro-trekk som allerede er generert vil ikke reverseres, og må betales av nåværende ansvarlige betaler.
-
Hvorfor har første faktura høyere beløp enn medlemsavgiften?
På første faktura betaler du fra dagen du meldte deg inn og ut påfølgende måned.
Eksempel: Melder du deg inn 15. januar, vil første mulige faktura ha forfall 20. februar, hvor du også betaler for mars måned. Den totale perioden du betaler for på første faktura vil da være 15. januar til 31. mars.
Ved innmelding tilkommer også et etableringsgebyr på kr. 298,- (engangsbeløp).
På faktura tilkommer et fakturagebyr.
Hvorfor har jeg fått en betalingspåminnelse på sms?
Dersom du har mottatt en betalingspåminnelse på SMS, kan det bety at vi ikke har mottatt din betaling til forfall.
SMS’en genereres den 27. i måneden og dersom du har gjort en betaling som ikke kom oss i hende innen dette har du likevel mottatt en SMS, men kan se bort fra denne.
Har du nylig betalt og likevel fått SMS, sjekk først at du har benyttet riktig betalingsinformasjon. Har du gjort dette kan du se bort fra SMS’en.
Hvorfor har jeg fått inkassovarsel?
Hvis du har mottatt et inkassovarsel har vi ikke mottatt din betaling innen forfall. Inkassovarsel sendes 14 dager etter forfall på medlemsavgiften, og er et varsel om at hvis du ikke betaler innen gitt frist vil det gå til inkasso. Et inkassovarsel er ikke det samme som inkasso, det er kun et varsel.
Hvorfor har jeg fått brev om inkasso?
Dersom du har mottatt et brev om inkasso fra Credicare betyr det at vi verken har mottatt betaling på faktura/AvtaleGiro, etter å ha sendt deg SMS-purring (om du har ditt mobilnummer registrert hos oss), eller etter at Credicare har sendt deg et inkassovarsel.
Dersom du mener å ikke ha mottatt noen av disse, må du sjekke om vi har korrekt kontaktinformasjon.
Vi minner om at du ved adresseendring, plikter iht. medlemskontrakten å informere oss om dette slik at vi kan sende deg faktura til riktig adresse.
Jeg har mottatt faktura med større beløp enn forventet
-
Når du mottar en faktura i posten, vil det være et fakturagebyr på 49 kroner. Stemmer da summen?
DERSOM DU FREMDELES IKKE FÅR DEN TIL Å STEMME KAN EN AV ÅRSAKENE VÆRE;
- Du har nylig åpnet frys av ditt medlemskap tidligere enn avtalt. Du vil da bli fakturert fra dagen du åpner medlemskapet og ut kommende måned på første mulige faktura/AvtaleGirotrekk, og beløpet vil være høyere enn normalt.
- Du har nylig endret ditt medlemskap til en høyere medlemspris. Du vil da bli fakturert for det nye medlemskapet fra dagen det ble endret til ut kommende måned på første mulige faktura, og beløpet vil være høyrere enn normalt.
- Du har nylig kjøpt en PT-pakke. Har du kjøpt en ny PT-pakke før du har betalt ned delbetalingene på forrige PT-pakke, vil du nå betale for to PT-pakker samtidig.
- Du har satt en vare i kiosken på medlemstrekket ditt. Varens verdi kommer da i tilegg til medlemsavgiften din.
- Hvis dette ikke stemmer, ta kontakt med resepsjonen.
-
Jeg mottar ikke faktura i posten?
-
Vennligst kontroller at du er registrert med korrekt navn og adresse ved å kontakte resepsjonen.
Dersom opplysningene er feil, må vi oppdatere adressen din. Husk også at du må ha navn på postkassen din.
Har du nylig flyttet kan Posten ha videresendt posten for deg gratis i 3 måneder. Etter dette vil post sendes til adressen du er registrert på hos oss.
-